CHARAKTERISTIKA MŠ
Naše mateřská škola je dvoutřídní, rodinného typu s kapacitou 39 dětí. Nachází se v okrajové části Pardubic, směrem na Chrudim. Škola je umístěna poblíž fotbalového hřiště, okolí tvoří rodinné domky, které jsou z jedné strany obklopeny poli.
Děti jsou zde v bezpečí a v přátelském prostředí
Filosofie naší mateřské školy:
1. Respekt k přirozeným lidským potřebám jednotlivce v celku společnosti a světa.
2. Rozvíjení komunikace a spolupráce.
Snažit se o to, aby dítě v naší MŠ bylo:
- milováno
- přijímáno a bráno vážně
- mělo živý vzor
- cítilo se v bezpečí
- pohybovalo se beze strachu a napětí
- mělo možnost rozvoje
Budeme respektovat a klást důraz na:
- individuální přístup k dítěti
- samostatné rozhodování, volbu a odpovědnost dítěte za ni
- realizaci integrovaného učení hrou, rozvíjení schopností, znalostí, dovedností dětí prostřednictvím plánované činnosti
- průběh činnosti v hracích centrech
- aktivní účast rodiny
- zachování výsledků činností dětí
- rozvoj možností a vlastní potenciál dětí
Předškolní vzdělávání bude probíhat v tzv. centrech aktivit. Podstatou těchto center je, že:
- se děti učí tím, že si hrají a pracují s různými pomůckami, hračkami a materiály, které jsou uloženy v každém centru
- se děti učí od sebe navzájem, nápodobou a pozorováním – tedy přirozeně
- děti mohou spolu přirozeně komunikovat, řešit problémy, rozhodovat se, učit se chápat, procvičovat se v jednotlivých oblastech
- že se děti mezi sebou učí akceptovat rozdíly
- jsou postaveny na zcela jasných pravidlech (rozdělování barevných gumiček v jednotlivých centrech; důslednost; když nevíš, já ti to ukážu; prostor, do kterého mi nikdo nezasahuje apod.) a kooperaci dětí (dohoda s kamarádem – požádat o hru apod.)
Hracích koutků (center) je celkem šest – ŠKOLÁCKÝ, VÝTVARNÝ, SMYSLOVÝ, SPONTÁNNÍ HRA, PRAKTICKÝ ŽIVOT A JAZYK, ŘEČ, UMĚNÍ (hudební a dramatický). Centra se mohou měnit podle nápadu, využití, nakoupených pomůcek apod. Děti se do těchto center rozdělují obvykle již při příchodu do MŠ
Co u dětí sledujeme?
a) Tělesný vývoj
b) Vývoj poznávacích procesů: Vnímání, paměť, fantazie, myšlení, chápání prostoru a času
c) Školní zralost
d) Vývoj dětské řečí